Onderzoek en boek Échte winst
Uit onderzoek voor het nieuwe boek Échte Winst van Petra Hoogerwerf blijkt dat ondernemen met een maatschappelijk doel in opmars is. Goed doen is niet langer voorbehouden aan goede doelen maar een uitdaging voor elke organisatie.
Echte winst betekent dat je niet alleen nadenkt over geld verdienen maar ook hoe je de planeet achter wilt laten en een positieve impact wilt hebben op de samenleving. Medewerkers verwachten dat in toenemende mate van hun bedrijf. Ondernemen met impact wordt de norm. Gewoon!
Bureau Veleda hield ruim honderd interviews met branche organisaties, bedrijven en organisaties. Hieruit blijkt dat er vele manieren zijn van van ‘goed doen’: de buurtinitiatieven, social enterprises, goede doelen, coöperaties, culturele ondernemingen en maatschappelijk verantwoorde bedrijven. Zij zijn allemaal gericht op het bereiken van echte winst voor de samenleving.
Maar het gaat niet alleen om goede intenties, het gaat om echte winst: klinkende resultaten de het leven verbeteren. In het boek staan ruim 75 voorbeelden van o.a. Taxi Electric, Studio 26, I-Care Pads, VanenVoor, 1% Club en vele anderen.
In het boek Échte Winst reikt Petra Hoogerwerf in zeven stappen praktische tools aan om ondernemen met impact gestructureerd tot een succes te maken.
Doe de échte winst scan
Impact ondernemen levert elke organisatie meerwaarde op. Het is de toekomst van elke organisatie: goed doel, bedrijf of overheid. Impact betekent betekenis geven aan het leven van je klanten, medewerkers en leveranciers, op zoek gaan naar de diepere waarde van jouw organisatie. Échte winst is goed voor jouw bedrijf én de mensen voor wie je werkt.
Petra Hoogerwerf
Petra Hoogerwerf spreekt op wervelende wijze op congressen en in workshops over ondernemen met impact, maatschappelijke transformatie en innovatie.
Ze is auteur van het boek Échte Winst, VONK! en Van dromen naar scorem en wordt gezien als de expert op het gebied van de betekenisecomnomie, fondsenwerving en maatschappelijk/sociaal ondernemen.
Petra Hoogerwerf
Petra Hoogerwerf spreekt op wervelende wijze op congressen en in workshops over ondernemen met impact, maatschappelijke transformatie en innovatie.
Ze is auteur van het boek Échte Winst, VONK! en Van dromen naar scorem en wordt gezien als de expert op het gebied van de betekenisecomnomie, fondsenwerving en maatschappelijk/sociaal ondernemen.
Wat anderen zeggen over ‘Echte Winst’
Om onze economie echt duurzaam te maken is het onvermijdelijk dat we het anders gaan inrichten. De visie van Petra Hoogerwerf dat alleen winststreven niet meer van deze tijd is met de oproep dat het bedrijfsleven structureel moet nadenken hoe we de aarde nalaten aan volgende generaties sluit hier naadloos op aan. Aan de hand van zeven overzichtelijke stappen biedt Hoogerwerf inzicht hoe maatschappelijk ondernemen in de praktijk werkt.
Petra Hoogerwerf is niet over één nacht ijs gegaan om haar boek te schrijven. Het is te lezen dat ze al 25 jaar in het vak zit. Daarnaast hield ze voor het boek tientallen interviews en verzamelde tal van voorbeelden om haar denkbeelden te illustreren. Dat leidt tot een gevarieerd boek, waar niet alleen de theorie in wordt behandeld, maar waar ook mooi en leerzame praktijkvoorbeelden in staan. Daarbij heeft ze zich niet beperk tot Nederlandse voorbeelden.
Bij het Prins Bernhard Cultuurfonds – Huis van het Mecenaat – zien wij dagelijks dat het verbeteren van de wereld begint met mensen die zich daar met ziel en zaligheid sterk voor maken. In haar nieuwe boek Échte winst schetst Petra Hoogerwerf aan de hand van concrete voorbeelden en vele tips, dat er uiteenlopende mogelijkheden zijn om verschil te maken. Ongetwijfeld zal zij daarmee opnieuw velen inspireren, evenals met Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart! dat in 2013 verscheen.
Échte winst’ geeft aan de hand van mooie praktijkvoorbeelden en theoretische modellen een handige leidraad voor strategiediscussie in de boardroom. Niet alleen een inspiratie voor ondernemers en bestuurders, maar ook een must voor toezichthouders en commissarissen die verder willen kijken dan het mitigeren van risico’s.
Een moderne managementvisie op organisaties en ondernemingen. Hoogerwerf geeft op treffende en inspirerende wijze weer hoe organisaties impact kunnen bereiken in de samenleving.
Dit boek is geschreven door een expert en pionier op het gebied van fondsenwerving en maatschappelijk ondernemen. Het biedt het resultaat van meer dan 25 jaar ervaring. Een absolute aanrader.
Wij vragen onze studenten zich niet af te vragen wat de samenleving voor hen kan doen, maar wat zij voor de samenleving kunnen betekenen. De ‘BV Ik’ hebben we veranderd in de ‘Coöperatieve vereniging van Wij’: vanuit het volle besef dat je in onze moderne samenleving een license to produce moet verdienen door verantwoord met wat de aarde ons biedt om te gaan en door te geven aan volgende generaties. Je maakt deel uit van een gemeenschap waar je je ook verantwoordelijk voor mag voelen. Dan genereer je Échte winst en dit boek biedt een inkijk en een schat aan voorbeelden hoe je dat kunt bereiken. Een aanrader !
'Echte Winst' verschaft een instructieve en inspirerende tour d'horizon voor maatschappelijke organisaties, netwerken en bedrijven. Ik raad het iedereen aan die die de negatieve spiraal van armoede, ongelijkheid, uitsluiting en uitputting in een positieve spiraal om wil zetten. Échte Winst is met recht een aanwinst.
Een andere auteur die kiest voor een rustiger vormgeving is Petra Hoogerwerf in haar boek Echte winst. De kleur blauw is charmant doorgevoerd in haar model en opmaak van blokken met cases en interviews. Daarnaast zijn er veel zwart/wit-foto’s in het boek te vinden als voorbeelden van hetgeen ze omschrijft. Echte foto’s, geen stockmateriaal. Veel beter als je het mij vraagt.